Konfirmationstale: Guldbar, Guldgravere og guldmedaljer!

Konfirmationstale: Guldbar, Guldgravere og guldmedaljer!
Udgivet af Kristoffer Simonsen, søn d. 27. sep 2020, kl. 13:23
Præster

Konfirmationstale 2020 i Sct. Michaelis Kirke Af Kristoffer Simonsen

Kære konfirmander

Så kom dagen endelig. Man kan roligt sige, at ventetiden aldrig før har været så lang og usikker. Men nu er vi her. Godt nok med forskellige restriktion, men vi er her! Og vi trænger virkelig til denne fest.

- En fest for at hylde jer skønne konfirmander.

- Og en fest for at hylde den kærlighed, som I er elskede med af Jesus og jeres familier.

 

Guldbarrer

Det krævede en ordentlig omgang tålmodighed og søde sager, da vi måtte sluge nyheden om, at konfirmationerne var udsat. Ikke bare en gang, men to gange! På jeres oprindelige dato for ”Blå mandag” kørte Thomas og jeg rundt til hver eneste af jer for at give jer en hilsen og for at fortælle jer, at I virkelig er guld værd.

 

Da vi udskød konfirmationen endnu engang fra juni til september, kontaktede jeg Toms Chokolade. Jeg fortalte dem om jeres barske ventetid, og vores rundtur til jer alle, hvor vi havde givet jer en Toms Guldbar. Og jeg beskrev for damen fra Toms Chokolade, hvordan I virkelig alle sammen er guld værd og helt unikke.

 

Kvinden, jeg snakkede med, blev faktisk helt rørt. Hun fortalte, at de normalt ikke uddeler gaver, men det her rørte hende så dybt, at hun fluks sendte en kasse af sted til mig med en masse guld. Så nu skal I alle sammen have en guldbar igen. Ganske enkelt fordi I er total meget guld værd!

  • Uddel guldbarrer!

Nu ved jeg godt, at nogle måske vil indvende, at alle disse søde sager sætter sig på sidebenene. Og til det vil jeg blot svare: Det er faktisk hele pointen med at give disse Guldbarrer til jer endnu engang – at det forhåbentlig kan sætte sig ordentlig fast! Ikke kun på sidebenene, men i alle jeres tanker og følelser: I er guld værd!

 

Du er dyrebar

I Bibelen siger Gud nogle fantastisk stærke og smukke ord om vores værdi:

Vær ikke bange, for jeg har reddet dig. Jeg har givet dig dit navn; du er min. Når du er i problemer, er jeg der sammen med dig … For jeg er din Gud og din redningsmand (Esajas Bog 43, Bibelen 2020).

Det er derfor jeg roligt tør gentage igen og igen, at I er guld værd. For uanset hvor mange problemer I får jer rodet ud i, eller hvor I havner i livet, så lyder Guds kærlighedserklæring til jer alle: Du er guld værd og jeg er hos dig!

Når Gud fortæller det i Bibelen, er jeg overbevist om, at det er sandt, fordi jeg tror, at Gud er værd at stole på.

Så for at sige det med to sætninger, der minder til forveksling om hinanden: I er guld værd og Gud er værd at stole på. Det er mit første budskab til jer i dag.

 

Guldgravere

Min næste budskab er: I skal være guldgravere!

Her tænker jeg ikke kun på guldgravere i en skummel mine ligesom de 7 små dværge i fortællingen om Snehvide. Nej, jeg tænker på noget af alt det guld, vi kan grave frem hos hinanden og hos vores kristne Gud.

 

1. Se jer rundt omkring her i kirken! Der sidder en masse guld omkring jer, der er klar til at blive gravet frem! Det kan vi fx gøre ved at opmuntre og favne hinanden, og på den måde fremelske alt det gode, som vi hver i sær rummer.

- For ethvert menneske er fyldt med guld!

- Noget af det smukkeste og største man kan få lov til, er at være med til at grave guld frem i andre mennesker, som får deres øjne til at stråle af glæde.

- Så grav løs, kære venner… For den største rigdom, man kan finde, er det guld vi deler med hinanden.

 

2. Dernæst vil jeg også opmuntre jer til at grave efter alt det guld, der gemmer sig i den kristne tro og i at leve med Jesus som sin frelser.

- Rigtig mange mennesker i dag abonnerer først og fremmest på den kristne tro, fordi de kan lide værdierne om næstekærlighed og principperne om at vise barmhjertighed og hjælpsomhed mod de svageste.

- Det er alt sammen utrolig fint, men jeg vil også udfordre jer i dag ved at fastslå, at der er mægtig meget mere guld at hente i den kristne tro og i livet med Jesus som sin frelser.

- Så igen: Grav løs efter guldet!

 

For den kristne tro handler først og fremmest om en kærlighed, der er så vild og grænsesprængende, at Gud vil række den til ethvert menneske.

 

Værdierne om næstekærlighed er rigtig gode, og det håber jeg, alle vil forsøge at efterleve. Men hvis den kristne tro bliver reduceret til en lov om at elske sin næste, så ender det med afhænge af vores præstation og vores projekt. Og den kristne tro begynder et helt andet sted. Den begynder nemlig med, at Gud elsker os. Enhver af os. Fordi vi er guld værd, og fordi Gud har skabt hvert eneste menneske på kloden med uendeligt høj værdi.

 

Det betyder, at Gud er langt mere end den gamle forestilling om en gammel mand med langt hvidt skæg, der svæver på en sky langt væk. Gud er nemlig først og fremmest kærlighed. En kærlighed, der er så sprællevende og stor, at han først blev et lille menneskebarn og senere sprang ud af graven med sin sejr over døden.

Fordi Jesus elsker dig. Fordi du er guld værd.

 

Guldmedalje

Det her er utroligt vigtigt for mig at understrege, og jeg håber, at det kan sætte sig ordentlig fast, ligesom de der guldbarrer. Så derfor gravede jeg dybt derhjemme, for at finde en ganske særlig gave til jer konfirmander i dag.

- I kan se gaven som en tak for fællesskabet i løbet af året.

- Og så er gaven en understregning af, at Jesus elsker hver enkelt af jer, fordi I er uendeligt meget guld værd.

 

Så med opmærksomhed på corona-afstand, vil jeg nu gerne invitere alle jer konfirmander frem til trappen og stå i en stor halvcirkel

-          Konfirmanderne kommer frem til trappen


Kære konfirmander: Hvis I skulle have glemt det, så er I guld værd! Og som I nu står deroppe på trappen, ligner I faktisk et hold, der står øverst på podiet som vindere. Så derfor har jeg gravet dybt og fundet en special-designet gave til jer i dag: Nemlig guldmedaljer!

På forsiden er der en ”Thumps up”.

Mon ikke de fleste af os tænker på ”Likes” på Facebook, når vi ser den. Budskabet er, at Gud hver dag giver dig et ”Like”. Fuldstændig uafhængigt af, om du laver nogle seje opslag.

- Han giver dig ”Likes” ganske enkelt fordi du er guld værd og fordi han elsker dig, som du er.

- Det var præcis derfor, at Jesus døde: Det er for at kunne give dig et kæmpe mæssigt ”Like” på trods af alt det rod, du også har begivet dig ud i.

Det andet perspektiv med den ”Thumps up” er, at I om lidt skal frem til alteret og sige ”ja” til at blive konfirmeret. Hvis I har lyst må I også gerne give en Thumps up. Det er jo det samme: Vi siger ja tak! Ja tak til Guds kærlighed og tilgivelse i Jesus Kristus.


Og lige en lille PS: Der er hvert år nogle konfirmander, der under forberedelserne simpelthen må spørge: Hey præst, hvad nu, hvis vi siger nej og vender tommelfingeren ned ad?

- Mit svar er: Så vil jeg nok spørge, om du er helt sikker, nu vi er kommet så langt… Måske din mor og far også vil sidde nede på bænken med en vis spænding i kroppen, nu alle planer møjsommeligt er forberedt.

- Men dernæst vil jeg sige, at det selvfølgelig er fuldstændig i orden. For kærligheden tvinger aldrig: Og det står enhver frit for, om de vil have Guds guld, eller de vil sige nej tak.

 

På bagsiden af medaljen står der to sætninger, som jeg allerede har sagt til jer mange gange, men som næsten kun kan blive sagt for lidt:

- Du er guld værd.

- Jesus elsker dig.

Overræk guldmedaljer

Okay, jeg vil ikke garantere for, hvor mange karat, der er i disse medaljer. Men pointen er jo også netop, at det bedste guld ikke måles i karat, men i det, som vi deler med hinanden.

 


Det røde bånd

Båndet på guldmedaljen er rødt som et symbol på kærlighed og på Jesu blod, der løb fra korset, da han døde og opstod i den vildeste kærlighedserklæring nogensinde.

Ligesom jeg har fået indgraveret tekst på medaljerne, sådan fortæller Bibelen også, at Jesus har fået indgraveret tekst i sine hænder:

Jeg har skrevet dit navn i mine hænder, jeg bekymrer mig om dig, og du er altid i mine tanker (Esajas Bog 49, Bibelen 2020).

 

Gud har indgraveret dit navn i sine hænder. Og med lidt sproglig nørderi vil man også opdage en tankevækkende parallel til hullerne i Jesu hænder, da han døde i kærlighed på korset. Der på korset fik han indgraveret alle vore navn i sine hænder: Fordi vi er prisen værd. Fordi han døde i kærlighed for os.

 

Med de ord vil jeg ønske jer stort og hjerteligt tillykke med konfirmationen – og fortsat god fornøjelse med at grave guld!

Nu skal vi lytte til et smukt stykke musik med orgel og trompet.